Rok szkolny 2015/2016

Wiosenna wycieczka

W dniu 13 kwietnia 2016 roku wyruszyliśmy na wycieczkę Kozłówka  Lublin  Majdanek,  by wspólnie poznać Lubelszczyznę i powędrować  „śladami łamania praw człowieka” oraz miło spędzić ze sobą czas. Pierwszym etapem naszej podróży było zwiedzanie zespołu pałacowo – parkowego Zamojskich z XVIII w. i poznanie dziejów kolejnych włodarzy dóbr kozłowieckich, którzy – jak nie trudno było zauważyć – nie szczędzili ani wysiłków ani fortuny na uczynienie z pałacu prawdziwie wspaniałej, wielkopańskiej rezydencji. Ponadto zapoznaliśmy się z galerią sztuki  socrealizmu i ekspozycją poświęconą dawnym podróżom.  Następnie udaliśmy się do Lublina – jednego z najstarszych miejsc osadnictwa w Polsce. Zwiedziliśmy stare Miasto, plac Po Farze, Zespół Kościelno – klasztorny dominikanów, rynek z ratuszem – trybunałem koronnym, archikatedrę oraz bramy miejskie grodzką i krakowską. Później na chwile zrobiło nam się „sielsko – anielsko”, podczas obiadu w naszej ulubionej restauracji i wyruszyliśmy w dalszą podróż. Udaliśmy się w stronę Majdanka, gdzie mieścił się drugi co do wielkości obóz hitlerowski. Pod opieką przewodnika zobaczyliśmy makietę obozu i czytaliśmy wspomnienia osób, które ten obóz przeżyły. Byliśmy w budynku, w którym dawniej znajdowały się łaźnie a w dalszej jego części komory gazowe, gdzie na ścianach widoczne były zielono niebieskie plamy pozostawione  przez gaz cyklon B. W innej części obozu zwiedzaliśmy barak, w którym spali i jedli więźniowie. Następnie poszliśmy do krematorium, gdzie obejrzeliśmy piece gazowe, na sam koniec wycieczki przewodnik zaprowadził nas do mauzoleum, gdzie znajdowały się prochy ludzi,  którzy zginęli na Majdanku..

W ciszy i skupieniu,  z wieloma refleksami wróciliśmy do bursy. Wyjazd okazał się fajną przygodą i ciekawą lekcją  historii.